Czym są ścieżki rozwoju pracownika?

Ścieżki rozwoju pracownika, to nic innego jak logiczna i spójna sekwencja stanowisk, które dany pracownik może objąć podczas pracy w danej firmie. Cele, jakie kryją się za ścieżką kariery to osiągnięcie osobistych celów, podniesienie kwalifikacji, spełnienie ambicji, nabycie nowych doświadczeń, a także wypełnienie oczekiwań firmy. Tworzenie ścieżek rozwoju pracownika, określa jego rozwój w obrębie wykonywanych przez niego obowiązków, ale także podczas ich planowania bierze się pod uwagę potrzeby danej firmy. Zarządzanie tworzeniem ścieżek rozwoju pracowników za cel podejmuje sobie doprowadzenie do tego, aby działalność posiadała jak najlepszych menedżerów, którzy będą mogli zadbać o firmę pod wieloma aspektami.

Awans - cel tworzenia ścieżek rozwoju pracownika

Najczęściej jest tak, że gdy dany pracownik posiada pożądane umiejętności, cechy oraz kompetencje, a także dobrze radzi sobie z powierzonymi mu zadaniami, w końcu proponuje mu się awans. To właśnie awans traktowany jest jako jeden z ważniejszych celów tworzenia ścieżek rozwoju pracownika. Dzięki awansom, pracownik może piąć się po coraz to kolejnych stanowiskach w firmie. Jednak droga do awansu nie zawsze jest taka prosta. Często wymaga ona dużego poświęcenia, a także ciągłego samorozwoju oraz szlifowania odpowiednich umiejętności, jak i kompetencji. Choć jest to trudne zadanie, można je sobie ułatwić, między innymi poprzez wcześniejsze zaplanowanie ścieżki rozwoju. Wtedy dany pracownik wie na czym powinien się skupić oraz jak postępować, aby odnieść swój sukces, ale także aby przyczynić się do lepszego działania przedsiębiorstwa. Pracowniki wie też dzięki temu jak może potoczyć się jego kariera.

Tworzenie ścieżek rozwoju pracownika, a firma

Niewątpliwie, tworzenie ścieżek rozwoju bezpośrednio wpływa na pracowników. Pośrednio wpływa ono także na firmę. Dzięki lepszemu wykonywaniu obowiązków, a także bardziej kompetentnym osobom na danych stanowiskach, można śmiało stwierdzić, że firma lepiej działa. Tworzenie ścieżek rozwoju, czyli wykwalifikowanie oraz zwiększenie zaangażowania pracowników jest znacznie tańsze, niż pozyskiwanie takiej kadry z rynku. Nie ma cienia wątpliwości, że jest to jedna z korzyści planowania ścieżek rozwoju. Na zakończenie warto jeszcze dodać, że największą korzyścią jest wykwalifikowany pracownik, który pracuje na sukces przedsiębiorstwa.