Asertywność to umiejętność społeczna, która w dużej mierze opiera się na skutecznej komunikacji, jednocześnie szanując myśli i życzenia innych. Ludzie, którzy są asertywni, jasno i z szacunkiem przekazują innym swoje pragnienia, potrzeby, pozycje i granice. Nie ma wątpliwości, gdzie stoją, bez względu na temat. Osoby asertywne panują nad sobą i są uczciwe wobec siebie i innych.

Co to jest asertywnośćczym jest sztuka mówienia nie?

Asertywność to kluczowa umiejętność, która pomaga lepiej zarządzać samym sobą, ludźmi i sytuacjami. Wpływa na innych w celu uzyskania akceptacji, zgody lub zmiany zachowania. Osoby o wysokiej asertywności nie boją się bronić swoich punktów widzenia lub celów, ani próbować wpłynąć na innych, aby zobaczyli ich stronę. Są otwarci zarówno na komplementy, jak i konstruktywną krytykę. Bycie asertywnym oznacza upominanie się o swoje prawa bez lekceważenia praw innych osób. Obejmuje radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie problemów w miarę ich pojawiania się i zachowanie spokoju bez względu na to, jak zareaguje druga osoba. Każdy może poprawić swoją asertywność poprzez praktyczne ćwiczenia i doświadczenie. Osoby asertywne mają tendencję do przejawiania pewności siebie. Utrzymują kontakt wzrokowy, mają dobrą postawę i skutecznie używają mowy ciała. Potrafią uczciwie i rozsądnie wyrażać swoje myśli i przekonania — i zachęcają do tego innych ludzi.

Jak być asertywnym?

Nie zawsze łatwo jest stać się osobą asertywną. Jeśli Twoje usposobienie było do tej pory pasywne lub agresywne dobrym pomysłem jest praca nad obszarami, które pomogą Ci zachować równowagę. Cechy bycia asertywnym:

Ceń siebie i swoje prawa

Aby być bardziej asertywnym, musisz dobrze zrozumieć siebie, a także mieć silną wiarę w swoją wartość. Ta wiara jest podstawą pewności siebie i asertywnego zachowania. Pomoże Ci rozpoznać, że zasługujesz na traktowanie z godnością i szacunkiem, da ci pewność, że będziesz bronić swoich praw i chronić swoje granice oraz pozostać wiernym sobie, swoim pragnieniom i potrzebom.

Chociaż pewność siebie jest ważnym aspektem asertywności, ważne jest, aby upewnić się, że nie rozwinie się ona w poczucie wyższości. Twoje prawa, myśli, uczucia, potrzeby i pragnienia są tak samo ważne jak wszystkich innych, ale nie ważniejsze niż kogokolwiek innego. Kluczowy jest balans.

Pewnie wyrażaj swoje potrzeby i pragnienia

Jeśli zamierzasz w pełni wykorzystać swój potencjał, musisz upewnić się, że Twoje priorytety – potrzeby i pragnienia – są spełnione. Nie czekaj, aż ktoś inny rozpozna, czego potrzebujesz. Możesz czekać w nieskończoność. Przejmij inicjatywę i zacznij identyfikować rzeczy, których chcesz teraz. Następnie wyznacz cele, aby móc je osiągnąć. Gdy to zrobisz, możesz dokładnie powiedzieć swojemu szefowi lub współpracownikowi, czego potrzebujesz od nich, aby w jasny i pewny sposób osiągnąć te cele. A nawet jeśli to, czego chcesz, nie jest możliwe w tej chwili, zapytaj (uprzejmie), czy możesz ponownie przyjść ze swoją prośbą za sześć miesięcy. Znajdź sposoby składania próśb, aby uniknąć poświęcania potrzeb innych. Pamiętaj, że chcesz, aby ludzie ci pomogli, a proszenie o rzeczy w zbyt agresywny lub nachalny sposób prawdopodobnie zniechęci ich do tego.

Pamiętaj, że nie możesz kontrolować zachowania innych ludzi

Nie popełnij błędu, przyjmując odpowiedzialność za to, jak ludzie reagują na twoją asertywność. Jeśli na przykład zachowuje się wobec ciebie agresywnie lub są urażeni, staraj się unikać reagowania na nich w ten sam sposób. Pamiętaj, że możesz kontrolować tylko siebie i swoje zachowanie, więc postaraj się zachować spokój i wyważenie, jeśli sytuacja stanie się napięta. Dopóki okazujesz szacunek i nie naruszasz czyichś potrzeb, masz prawo mówić lub robić to, co chcesz.

Wyrażaj siebie w pozytywny sposób

Ważne jest, aby mówić, co kryje się w Twoich myślach, nawet jeśli masz do czynienia z trudnym lub negatywnym problemem. Ale musisz to robić konstruktywnie i z wyczuciem. Nie bój się stanąć w obronie siebie i konfrontować się z ludźmi, którzy kwestionują Cię lub Twoje prawa. Pamiętaj, aby kontrolować swoje emocje i okazywać szacunek przez cały czas.

Bądź otwarty na krytykę i komplementy

Przyjmuj zarówno pozytywną, jak i negatywną informację zwrotną pokornie i pozytywnie. Jeśli nie zgadzasz się z krytyką, którą otrzymujesz, musisz być na to przygotowany, ale bez defensywy lub złości.

Naucz się mówić „nie”

Mówienie „nie” jest trudne do zrobienia, zwłaszcza gdy nie jesteś do tego przyzwyczajony, ale jest to niezbędne, jeśli chcesz stać się bardziej asertywnym. Znajomość własnych ograniczeń i wartości, pomoże Ci skuteczniej zarządzać swoimi zadaniami i wskazać obszary pracy, które sprawiają, że czujesz się wykorzystywany. Pamiętaj, że nie możesz zrobić wszystkiego, by zadowolić wszystkich, dlatego ważne jest, aby chronić swój czas i obciążenie pracą, mówiąc „nie”, gdy jest to konieczne. Kiedy musisz powiedzieć „nie”, spróbuj znaleźć korzystne dla wszystkich rozwiązanie.

Oceniaj swoje postępy

Za każdym razem, gdy próbujesz swojej asertywności, spędź kilka minut później, zadając sobie pytanie: „Jak sobie z tym poradziłem?” “Co zrobiłem dobrze?” „Co mogę zrobić inaczej następnym razem?” Dzięki temu będziesz na dobrej drodze i pomożesz zidentyfikować obszary do rozwoju. Jeśli doświadczysz niepowodzenia, nie pozwól, aby cię to zniechęciło. Zamiast tego spróbuj się z tego wyciągnąć. Ważne jest, aby rozpoznawać swoje sukcesy i mieć perspektywę na porażki.

Techniki komunikacji — asertywność w miejscu pracy

Oprócz powyższych strategii istnieje kilka prostych, ale skutecznych technik komunikacji, których możesz użyć, aby stać się bardziej asertywnym.

Oświadczenia „ja”

Używaj słów „chcę”, „potrzebuję” lub „czuję”, aby przekazać podstawowe twierdzenia i zdecydowanie przekazać swój punkt widzenia. Na przykład: „Czuję, że musimy zaangażować osobę trzecią, aby pośredniczyć w tym sporze”.

Empatia

Zawsze staraj się rozpoznać i zrozumieć, jak druga osoba postrzega sytuację. Następnie, po uwzględnieniu ich punktu widzenia, wyraź, czego od nich potrzebujesz.

Eskalacja

Jeśli twoje pierwsze próby dochodzenia swoich praw zakończyły się niepowodzeniem, być może będziesz musiał eskalować sprawę dalej. Oznacza to stanie się bardziej stanowczym (choć nadal uprzejmym i pełnym szacunku) w stosunku do osoby, którą prosisz o pomoc.

Asertywność w pracy zawodowej nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. W takim przypadku może być konieczne podjęcie dalszych działań poprzez zorganizowanie formalnego spotkania w celu omówienia problemu lub przekazanie swoich obaw działowi kadr, lub szefowi.

Poproś o więcej czasu

Czasami najlepiej nie mówić od razu. Możesz być zbyt emocjonalny lub możesz jeszcze nie wiedzieć, czego chcesz. Jeśli tak jest, bądź szczery i powiedz osobie, że potrzebujesz kilku minut, aby zebrać swoje myśli.

Zmień swoje czasowniki

Spróbuj użyć czasowników, które są bardziej określone i dobitne podczas komunikowania się. Pomoże Ci to wysłać jasny komunikat. Aby to zrobić, użyj czasowników takich jak „będzie” zamiast „może” lub „powinien”, „chcę” zamiast „potrzebuję”.Na przykład:

W przyszłym tygodniu wyjeżdżam na wakacje, więc będę potrzebować kogoś, kto pokryje moje obciążenie pracą”.

Chcę wziąć udział w tym szkoleniu, ponieważ wierzę, że pomoże mi on w rozwoju w mojej roli i karierze”.

Wybieram tę opcję, ponieważ myślę, że okaże się bardziej skuteczna niż inne opcje na stole”.

Bądź zepsutą płytą

Przygotuj z wyprzedzeniem wiadomość, którą chcesz przekazać. Asertywność w pracy biurowej polega na byciu bezpośrednim, powiedz: „Nie mogę teraz podejmować się kolejnych projektów”. Jeśli ludzie nadal nie otrzymują wiadomości, powtarzaj ją i nie ustępuj. W końcu zrozumieją, że naprawdę masz na myśli to, co mówisz. Uważaj na technikę zepsutej płyty. Jeśli używasz jej do ochrony przed wyzyskiem, to dobrze. Ale jeśli użyjesz jej, aby zmusić kogoś do podjęcia działań sprzecznych z jego interesami, może to być manipulacja i nieuczciwość.

Asertywność zalety i korzyści

Bycie asertywnym pozwala bardziej autorytatywnie komunikować swoje pragnienia i potrzeby, pozostając jednocześnie uczciwym i empatycznym. Pomaga również stać się bardziej pewnym siebie. Asertywność zapewnia wiele korzyści, które pomagają zarówno w miejscu pracy, jak i w innych obszarach życia.

Asertywność w przykładach

  • Potrafią rozpoznać wartość pozycji przeciwnika i szybko znaleźć z nimi wspólną płaszczyznę, negocjują skuteczne rozwiązania typu „win-win”.
  • Są lepszymi wykonawcami i rozwiązują problemy. Czują się upoważnieni do zrobienia wszystkiego, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie napotkanych problemów.
  • Robią wszystko, traktując ludzi uczciwie i z szacunkiem, a w zamian są traktowani przez innych w ten sam sposób. Oznacza to, że są często lubiani i postrzegani jako liderzy, z którymi ludzie chcą pracować.
  • Są pewni siebie i nie czują się zagrożeni ani ofiarami, gdy sprawy nie idą zgodnie z planem lub zgodnie z oczekiwaniami.
  • Mają większą satysfakcję z pracy. Czują się pewnie, mówiąc „tak” osobie i „nie” zadaniu oraz zachowują granice.

Ryzyko bycia asertywnym

  • Niektóre kultury organizacyjne i narodowe wolą, aby ludzie byli bierni i mogą postrzegać asertywne zachowanie jako niegrzeczne lub nawet obraźliwe. Płeć także może mieć wpływ na postrzeganie asertywnego zachowania, z badań wynika, że mężczyźni są bardziej skłonni do nagradzania za asertywną postawę niż kobiety. Nie oznacza to jednak, że powinieneś po prostu się poddać. Raczej bądź odważny, i unikaj naiwności.
  • Istnieje również ryzyko, że posuniesz się za daleko. Jeśli staniesz się zbyt asertywny, możesz przestać słuchać innych, mimo że mają dobre pomysły. To tylko zrazi twoich współpracowników i zniszczy relacje. Unikaj tego, eksperymentując na początku z małymi krokami, dopóki nie znajdziesz tego, co działa. Odrobina asertywności we właściwym czasie może być bardzo skutecznym sposobem na rozwinięcie swojej osoby i poczucia własnej wartości.

Zachęcamy do skorzystania z naszych usług.