To skrót od Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. (po ang. GDPR – General Data Protection Regulation). Weszło w życie z w maju 2018 roku. Przyjął je Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Wejście tego przepisu w życie wprowadziło nieco komplikacji dla przedsiębiorców, ale także pewne ułatwienia.
W jakim celu powstało RODO i kto musi je stosować?
RODO służy temu, aby zwiększyć świadomość klientów, w jaki sposób i przez kogo są przetwarzane ich dane i jakie mają prawa. Do przepisów RODO muszą się zastosować wszystkie organizacje, które świadczą usługi osobom fizycznym, czyli klientom detalicznym na terenie całej UE. Wszystkie takie przedsiębiorstwa bowiem pozyskują i przetwarzają dane osobowe klientów. W szczególności dotyczy to jednak sklepów internetowych. Dlatego każdy regulamin w sklepie internetowym musi zawierać informację, w jaki sposób i przez kogo są przetwarzane pobierane w trakcie sprzedaży dane osobowe.
Główne zmiany – co muszą robić firmy od czasu RODO
Przedsiębiorstwa muszą prowadzić zbiór danych, który zawiera bazę wszystkich informacji o klientach. Od czasu wejścia RODO, firmy nie muszą już natomiast przekazywać tych danych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO).Jedną z najważniejszych zmian jest konieczność, by w każdej firmie był pracownik przeszkolony na stanowisko Inspektora Ochrony Danych. Spółki należące do jednej grupy kapitałowej mogą zarządzać danymi wspólnie. Firmy mają obowiązek wprowadzać nowe procedury, mające na celu zwiększenie prywatności danych klientów i pracowników.